Dla dziecka to za dużo
Z naszych zmysłów korzystamy od setek tysięcy lat. To dzięki nim, nasi przodkowie mogli unikać pułapek w postaci zepsutego jedzenia, sprzed czasów lodówki. Dzieki obserwacji twarzy, mimiki mogli ocenić, czy ktoś stanowi dla nich zagrożenie.
Słuch był niezbędny do wyłapania zagrożenia z odległości. Zmysły równowagi, czy dotyku były nieustanne stymulowane w czasie polowań, czy wyrabiania narzędzi.
Dzieci również mogły wspaniale się rozwijać, noszone w chustach, blisko matki, kołysane w rytm jej kroków. Wszystkie zmysły były stymulowane w naturalnych warunkach. Doświadczały świata w pełni, biegając boso, biorąc rózne przedmioty do rączek.
Czasy znacząco się zmieniły. Jesteśmy przebodźcowani, wszędzie są ekrany, migoczące świtała, hałas, szum, tempo. Dla małego dziecko trudności związane z sensoryką mogą być wywołane trudnymi warunkami do rozwoju. Tymbardziej, gdy przychodzi na świat poprzez cesarskie cięcie.
Rzeczywistość, w której żył 9 miesięcy, ciepły i ciemny brzuch matki, w jednej chwili zmienia się na jasną i głośną rzeczywistość. Wszystko co znał przez tyle miesięcy zmienia się w coś zupełnie nowego. Te pierwsze dni na świecie wiążą się dla maluszka z wieloma nowymi bodźcami i doświadczeniami.
Dlatego jedna rada do zastowowania od ręki...
Warto zwrócić uwagę, maksymalnie ograniczyć dziecku doświadczanie światła telewizora czy telefonu. Może to negatywnie wplywać na rozwój mowy, rozwój fizyczny, porblemy ze wzrokiem u dziecka. Może dojść do przebodźcowania.
Kilka sygnałów, które mogą świadczyć o tym, że jest nieco za dużo bodźców dla maluszka:
- nadmierny płacz,
- zamykanie oczu,
- zasłanianie uszu,
- wybudzanie się z płaczem,
- nagłe zasypianie,
- wybuchy złości.
Ciężko określić jednakowe zalecenia dla wszystkich dzieci, ponieważ to indywidualna sprawa. Dlatego warto obserwować maluszka, sprawdzać czy nie wykazuje wyżej wymienionych reakcji, na bieżąco anlizować i zmieniać warunki.
Jeśli chcessz skonsultować swoje dziecko zapraszamy do Joanny Sych fizjoterapeutki pediatrycznej.
Umów wizytę online >> lub Umów wizytę telefonicznie
<< POWRÓT
Inne z kategorii: FIZJOTERAPIA PEDIATRYCZNA
Nauka przez zabawę
FIZJOTERAPIA PEDIATRYCZNAOczywiste jest, że umiejętność uniesienia głowy oraz klatki piersiowej ma znaczenie dla dalszych etapów poruszania się dziecka, np. w pozycji czworaczej.
Wady postawy
FIZJOTERAPIA PEDIATRYCZNAPrzyczyną takich problemów mogą być wady wrodzone (czynniki genetyczne) bądź nabyte m.in. w wyniku długotrwałej wymuszonej pozycji siedzącej przy biurku, spędzania czasu przed komputerem oraz zbyt mała aktywność sportowa.
Wcześniactwo
FIZJOTERAPIA PEDIATRYCZNAJeżeli Twoje dziecko urodziło się przedwcześnie, zmagacie się z wyzwaniami sensorycznymi, ruchowymi, z samoregulacją lub innymi. Co wtedy?
Obniżone napięcie mięśniowe
FIZJOTERAPIA PEDIATRYCZNADziecko z obniżonym napięciem mięśniowy, można określić, że wydaje się „luźne”, jakby przelewało się przez ręce.